Nevtíravou architekturu, která citlivě vrůstá do přírody, místo aby ji pyšně opanovala, známe z Japonska nebo ze Skandinávie, v našich končinách je spíše popelkou. Svažitý pozemek, kde vládne mihotavý kontrast slunečních paprsků a stínů starých jehličnanů a v tichu mezi stromy září diamantové záblesky vodní hladiny, si zasloužil jedinečný přístup architekta i stavebníka.

Ateliér ve druhém podlaží. Relaxace na lehátku od Le Corbusiera, osvěžená impozantním výhledem, jistě přinese velkou inspiraci.Pro vysněný dům s atmosférou letního bungalovu u vody jeho budoucí majitel dlouho nemohl najít vhodné místo. Malá pozapomenutá obec ve středních Čechách, která trochu připomíná zarůstající zámek Šípkové Růženky, byla na první pohled to pravé. Nostalgická pohoda kdysi vzkvétajícího prvorepublikového lázeňského střediska s funkcionalistickými vilami, penziony, restauracemi a veškerými službami, příjemné klidné prostředí s vlastní historií, kompletní infrastrukturou a stálým obyvatelstvem, skály, písek a vůně borovic jako na Jadranu!

Technické specifikace a kontakty se zobrazí až po registraci a přihlášení.

Stavebně velmi náročná parcela

Pozemek chtěl majitel spojit se sousedním a přestavět vilu, která se na něm nacházela, na velký dům pro rekreaci i trvalé bydlení. Z rekonstrukce nakonec z různých důvodů sešlo a nezbylo než si poradit s nádhernou, ale nepříliš velkou a stavebně velmi náročnou parcelou v prudkém svahu se severovýchodní orientací, jejíž značnou část navíc kdysi zaujímala skládka.

Na návrh zděného domu majitel vyhlásil vlastní architektonickou soutěž, do níž vyzval čtyři ateliéry s výraznými, avšak odlišnými rukopisy. Návrh architekta Luďka Rýznera, který do soutěže vstoupil jako náhradník, nakonec předčil ostatní především proto, že nejlépe splnil požadavek na maximální sepětí s přírodou.

Komfortní bydlení s prostorem pro práci

Kuchyň je zařízena linkou vyrobenou na míru z MDF desek v provedení lak s vysokým leskem, antracitová pracovní deska z umělého kamene navazuje na základní černobílé ladění celého interiéru (protější strana).Stavba byla mimořádná již od prvního okamžiku. Klient, silná osobnost s vyhraněnými názory a velkými nároky na sebe i své okolí, nám zadal nebývale podrobný a promyšlený stavební program, jehož hlavní myšlenkou bylo vytvořit komfortní bydlení s prostorem pro práci, pro relaxaci i pro hosty a všechny obytné místnosti přímo propojit s exteriérem," říká Luděk Rýzner.

„K základním podmínkám patřilo také zachování soukromí. Navrhnout dispozici znamenalo utkat se se složitými provozními vztahy, pracovat s množstvím funkčně různorodých místností a přesně danými prostorovými návaznostmi. Například hosté užívají vlastní garsonku, do níž na přání majitele vede schodiště již od hlavního vstupu, zónu hostů i zónu majitelů domu bylo třeba oddělit tak, aby se navzájem nerušily (každá má vlastní terasu na jiném podlaží), ale aby zároveň umožňovaly vzájemnou komunikaci a snadný přístup do relaxační části domu," vysvětluje architekt Rýzner.

Přibyl vnitřní bazén

Původní koncept se dále vyvíjel a měnil v závislosti na životních okolnostech a přáních klienta, který se na stavbě aktivně a kreativně podílel ve všech jejích fázích (dům se nejdříve zmenšoval a poté, když se finanční situace zlepšila, se opět zvětšil). Ke změnám docházelo i po zahájení stavby, kdy přibyl vnitřní bazén, zvětšila se pracovna atd.

Přístup na parcelu vede od jihozápadu. Z ulice je zděný dům nenápadně včleněn do sousední zástavby, ze strany od jezera se rozvíjí po svahu v členitou kompozici. Ve vstupním podlaží (přízemí) se nachází hlavní komunikační jádro a společná obytná část se zázemím, v patře ložnice, ateliér a pracovna.

Každé podlaží obklopují terasy

Suterén, z jihozápadu zapuštěný do svahu, se v severovýchodním směru otevírá k jezeru. Obsahuje samostatnou obytnou jednotku pro hosty, technické zázemí domu a relaxační část - bazén, saunu a příslušenství. Každé podlaží ze 3 stran obklopují kryté a otevřené terasy, rozšiřující obytný prostor ven do lesa, v úrovni suterénu mezi stromy vybíhá úzké dlouhé molo, které se stalo charakteristickým znakem domu.

Z ulice je dům pouze dvoupodlažní a v souladu se záměrem majitele působí kompaktně uzavřeně.Stavba se přizpůsobuje prostředí nejen hmotovým uspořádáním, ale i konstrukčním řešením a výběrem materiálů z místních zdrojů. Individuální výraz zděného domu vychází především z rozhodnutí použít opuku vytěženou ze zdejšího lomu. Na spodní železobetonovou stavbu navazuje nosná kostra z ocelových I-profilů, která prochází stavbou, je přiznána na fasádách a v horním, ustupujícím podlaží vystupuje volně do prostoru.

Dům z dobrého salonu

Obvodový plášť tvoří výplňové masivní kamenné zdivo s větranou vzduchovou mezerou. Jedinečné technické know-how si vyžádalo speciální řešení konstrukčních spojů, tepelných mostů a dalších detailů, samotná realizace kladla vysoké nároky na kvalitu provedení. „Myslím, že tento výjimečný projekt se podařilo úspěšně realizovat proto, že jsme spíše designéři, každý projekt děláme až do úplného dokončení včetně interiéru," říká Luděk Rýzner.

Značná část vybavení pochází ze studia Vitra.„Líbí se mi funkcionalismus, brněnská vila Tugendhat je pro mě nedostižným vzorem. Nechtěl jsem však její kopii ani bezduchou parodii, ale stavbu s přirozenou intimitou lidského příbytku. Šlo mi o užitkovost, ne o reprezentativnost, „drahé" nesouvisí se slovy „dobré", „hezké" nebo dokonce „kvalitní". Hlavní linie soudobé české architektury se podle mě vyznačuje krabicovitostí, strohostí a přílišným minimalismem," vysvětluje majitel luxusního bydlení.

Intimní zákoutí, kam není z ulice vidět

Pán domu si přál, aby architekt ve stavbě dokázal idealizovat jeho charakter a vkus. "V tomto domě se opravdu cítím dobře, všechny vazby fungují podle mých představ, protože jsem si ho doslova nechal ušít na míru jako oblek v dobrém salonu. Mám tu svoje soukromí, i venku na terasách jsou různá intimní zákoutí, kam není z ulice vidět, mohu se přesunovat podle slunce, v každou denní dobu si najdu místo na slunci nebo naopak ve stínu," pochvaluje si majitel vily.

text: Jitka Pálková, foto: Iveta Kopicová