Pozemek jako „na konci světa" vymezený cestou, sousedním domem a roklí osloví každého na první pohled. Mladí manželé si hned dovedli představit, že na tomto kouzelném místě lemovaném starými stromy a keři budou vyrůstat jejich dvě malé děti. Paní domu má odmalička kladný vztah ke dřevostavbám, a tak se manželé rozhodli pro dřevěný dům.

Celou západní stranu domu lemuje krytá terasa s palubou z tropického dřeva. Na šikmé střeše se rozrůstá koberec střešní zeleně. Z obvodového pláště záměrně „svítí“ dřevěná okna zvýrazněná bílým nátěrem. Ustupující horní podlaží a horizontální obložení stavbu opticky snižují, šikmé podpěry jí dodávají dynamický vzhled.O jeho uspořádání se z velké části dohodli snadno: v přízemí viděli nutné technické a sociální zázemí, obývací pokoj spojený s kuchyní a se zahradou, v téže úrovni ložnici rodičů s příslušenstvím, v patře samostatný „dětský svět" s vlastním zázemím a přímým napojením na svět rodičů dole. Přáli si bydlení s maximálním soukromím, v přímém sepětí s přírodou, co nejvíce otevřené do zahrady a naopak odvrácené od sousedního domu

Technické specifikace a kontakty se zobrazí až po registraci a přihlášení.

Živý výtvarný rukopis

Pro realizaci svých představ oslovili architekta Tomáše Klance, který jim na základě svých zkušeností doporučil dřevostavbu se zděným jádrem. Domy postavené podle jeho návrhů se zpravidla na první pohled odlišují od současné standardní rodinné zástavby svým živým výtvarným rukopisem, který však není prvotní, ale vychází z charakteru pozemku a půdorysné kompozice dřevostavby. Obdobně probíhal i vývoj tohoto domu, některé prvky tvořily výchozí osnovu, některé vznikaly a proměňovaly se během stavby ve spolupráci se stavebníky, kteří také výrazně uplatnili svou invenci a sami řídili realizaci projektu.

Celou západní stranu domu lemuje krytá terasa s palubou z tropického dřeva. Na šikmé střeše se rozrůstá koberec střešní zeleně. Z obvodového pláště záměrně „svítí“ dřevěná okna zvýrazněná bílým nátěrem. Ustupující horní podlaží a horizontální obložení stavbu opticky snižují, šikmé podpěry jí dodávají dynamický vzhled.Obdélníková dispozice začíná na západní straně zastřešeným parkovacím stáním, pokračuje vstupní partií s hlavním vchodem do domu z boku a přechází ve společnou obytnou část, na niž navazuje oddělená klidová zóna s ložnicí rodičů, koupelnou a šatnou. Společný obytný prostor tvarovaný do L na jižní straně přechází ven do zahrady velkou, zčásti krytou terasou, na níž se dá přímo vyjít také z ložnice. Z obývacího pokoje vede otevřené schodiště do haly v patře, která slouží jako herna, děti tak mají přímý kontakt s rodiči. Kromě koupelny se tu nacházejí další 3 pokoje.

Bydlení jako umění

Konstrukční systém energeticky úsporného domu sestává z přízemního zděného jádra (garáž, zázemí, společná obytná část) a dřevěné části (ložnice, terasa, patro), obě konstrukční soustavy zvenku odlišuje pojednání fasády - kamenná mozaika a dřevěný plášť. „Zděná část přejímá funkci ztužení objektu, akustické izolace a akumulace tepla, dřevěná část tvoří nadstavbu a jakýsi obal, který je sochařsky tvarován," vysvětluje Tomáš Klanc. „Teprve v průběhu stavby se od kulatých okének odvinul motiv lodi, stavba na první pohled připomíná loď kotvící v zapomenuté zátoce. Hmota podkroví spočívá nad přízemím jako kapitánský můstek na parníku, terasa je navržena jako lodní paluba. Zdi, atiky, římsy, okna a dveře nejsou jen stavebními prvky, ale stávají se i výtvarnými prostředky ztvárněnými v intencích celkového výrazu." Část podkroví a šikmé schodišťové rameno jsou vykonzolovány z fasády a zastřešují vstup do domu.

Dřevěné konstrukce jako estetický prvek

Otevřený dvouúrovňový obytný prostor je přímo propojený s terasou. Podlahu v obývacím pokoji tvoří dubová mozaika, ve snížené části je keramická dlažba. Jídelna je zařízena masivním teakovým stolem s replikami provensálských židlí, centrem obytného pokoje je rohový krb obložený ručně lámanou kamennou mozaikou z Indonésie.Interiér dřevostavby vznikl v návaznosti na celek rovněž podle návrhu architekta. Je založen na výhledu do zahrady, využití dřevěných konstrukcí, které jsou na přání klientů ponechány v pohledu a slouží jako estetický prvek, převažují tu přírodní materiály. Jádrem obývacího pokoje se stal krb a schodišťové těleso spojené s knihovnou. Na míru koncipované zařízení (kuchyňská linka, dveře a mnohé další vestavěné prvky) architekt doplnil dům nábytkovými kusy a doplňky vyrobenými v Indonésii na základě jeho návrhu. Dodávají přírodnímu stylu mimořádně osvěžující výraz a osobitou duchovní dimenzi.

"Pracovat s architektem, vymýšlet zařízení interiéru a zabývat se detaily byla pro nás radost. Vlastní provedení stavby jsme řídili sami, nejtěžší pro nás bylo skloubit jednotlivé fáze stavby, různé dodavatele a profese, aby vše na sebe navazovalo a do sebe zapadalo...," vysvětlil majitel energeticky úsporné dřevostavby.

text: Jitka Pálková, foto: Jana Labuťová a Jiří Vaněk