Dům postavený v krásné krajině na Zlínsku spojuje moderní životní styl a současné technologie se stále platnými hodnotami i některými detailními prvky „baťovské“ architektury. 

Technické specifikace a kontakty se zobrazí až po registraci a přihlášení.

Dlouhé západní pásové okno, přerušené nerezovým komínkem, přivádí do obývacího pokoje podvečerní slunce. Dětské pokoje, vznášející se na tenkých ocelových sloupech, spojují se zahradou lodžie a lávka podobná jako na lodi.Hektarová louka v mírném údolí na okraji města, lemovaná ze tří stran listnatými stromy, měla mít původně zcela jiný osud, i když byla podle územního plánu stavebním pozemkem. Majitel si přál jej prodat a koupit parcelu na odlehlejším, klidném místě mimo dosah města, vadila mu sousední chatová zástavba. K jihu se však otevírají krásné pohledy na protější svahy, zvedající se od řeky Dřevnice. Architekt Michael Hofman jej přesvědčil, že klidné bydlení v soukromí v náručí přírody se dá realizovat i zde.

Princip těžké a lehké hmoty

Koupelna rodičů má uklidňující panoramatický výhled do lesa.Dům tvoří dva hranoly s plochými střechami. Zděná část, orientovaná východozápadně, je zapuštěna do terénu, spodní podlaží obsahuje garáže, zázemí, vstup a otevřené jednoramenné schodiště, nahoře se nachází společný obývací prostor a ložnice majitele domu s vlastním zázemím. Hlavní výhledy směřují z obývacího pokoje na jih, z ložnice, kuchyně a koupelny na sever do lesa. Slunce sem svítí i k večeru nízkým pásovým oknem v západní stěně, takže interiér je osluněn po celý den.

Kompozici stavby tvoří dvě křídla, téměř všechny obytné místnosti jsou orientovány do jejich chráněného, ale dobře prosluněného vnitřního rohu. Zděná část s hladkou omítkou obsahuje společný obývací prostor, je koncipována jako masivní a stabilní, dřevěná ložnicová část obložená tropickým dřevem massaranduba bude přirozeně stárnout a stavba časem splyne s prostředím.Druhou hmotou je dřevěný hranol orientovaný tak, aby kryl výhledy na východ na sousední chaty. Obsahuje velkou koupelnu, dvě ložnice synů, zázemí a lodžii s výstupem na zahradu. Spočívá na ocelových sloupech a protíná masivní zděný kvádr v úhlu 100°, aby jižní okna z obývacího pokoje nebyla tolik stíněna jako při kolmém úhlu. Zatímco zděná část domu je masivní, statická, pevně srostlá s terénem, lehká dřevostavba letí nízko nad zemí a obě se setkávají v okamžiku, kdy se vzájemně protínají. Nízký průlet vytváří odlehčenou dynamickou kompozici. Zvýšená poloha obývací i ložnicové části umožňuje daleký výhled za obzor, nad střechami okolní zástavby.

„Hlavní akcent jsme oba kladli na výhled ven, proto jsem navrhl jednoduchý dům,“ říká architekt. „Návrh vznikl velmi rychle, zatímco stavba trvala dlouho. Klient – perfekcionista se na ní sám velmi aktivně podílel, například dřevěné obložení montoval sám, sám vybíral i vnitřní vybavení domu. Tento přístup vyjadřuje vzájemný respekt autora a klienta a také podle mého názoru přispívá k většímu ztotožnění majitele s domem.“

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Dědictví Baťovy éry

Otevřené schodiště vede z přízemí přímo do kuchyně, která se skládá ze spodních skříněk a vysoké sestavy úložných prostor a vestavných spotřebičů, zapuštěné do dřevěné části stavby.Kubické tvary na první pohled prozrazují dědictví funkcionalistické architektury, která určuje ráz města. Funkcionalistickou logiku a souvislosti s tradicemi architekt záměrně použil i „pod povrchem“. Dřevěná část stavby spočívá na ocelovém rámu podepřeném ocelovými sloupy – jejich osová vzdálenost 6,15 m odpovídá konstrukčnímu rastru sloupů v továrních budovách (tento rozměr vyšel z velikosti obuvnických strojů a nutných manipulačních ploch). Vnitřní vybavení je střídmé, podstatný význam mají účelná řešení a kvalitní materiály.

Obložení fasády z tropického dřeva massaranduba v místě, kde dřevěný hranol proniká zděnou stavbou, plynule přechází do interiéru, na šikmou stěnu v ložnici a v kuchyni. Fasáda časem získá šedavou patinu, v interiéru si dřevo zachová původní barvu. V chodbě, která vede podél pokojů synů, architekt použil jasanové obložení, které se objevuje v ředitelském patře Baťova mrakodrapu. Tyto odkazy vytvářejí přidanou hodnotu, kterou ocení ten, kdo má vztah k místu a tradicím.

text: Jitka Pálková, foto: Ivan Bárta

logo MessengerPoslat Messengerem