Pro civilizovaného člověka patří sauna či pobyt v prohřívací kabině k modernímu životnímu stylu stejně jako správná výživa, kultura či sport.

 Pomocí skleněné stěny lze potírnu propojit s interiérem. Atraktivní řešení na míru navrhuje Saunaprojekt.Saunování nejčastěji slouží k urychlenému odstranění únavy po namáhavé tělesné a duševní práci. Intenzivní prohřívání a rychlé ochlazení těla posiluje jeho obranné schopnosti a povzbuzuje činnost vnitřních orgánů. Vede k otužování a ochraně organismu před celou řadou infekčních a degenerativních chorob a poruch. Pocení napomáhá vylučovat odpadní zplodiny metabolismu – kyselinu mléčnou, moč, kuchyňskou sůl, draslík apod. Spolu s tím dochází k dokonalému prokrvení kůže a svalstva. Zvýšený příliv krve zároveň uvolňuje svalstvo a podporuje jeho regeneraci. Pobyt v sauně má výrazné hygienické, preventivní a léčebné účinky a příznivě působí na řadu funkcí organismu.

Dobrá rada

1) Saunu sice může navště­vovat prakticky každý, ale při nízkém krevním tlaku nebo po požití alkoholu se účinky sauny výrazně zvyšují. Při některých zdravotních potížích se proto o vhodnosti saunování raději poraďte se svým lékařem.

2) Při dobrém zdraví se můžete sauně věnovat každý den. Velmi důležité ale je nepřepínat se a nezkoušet, co vydržíte. Je to vždy a zásadně o příjemných pocitech.

3) Pro ženy je důležitý poznatek, že časté saunování může nepříjemně vysušovat kůži a pleť. Proto je nutné počítat s větší spotřebou hydratačních přípravků.

4) Pobyt v prohřívací kabině dávkujte postupně, od krátkých sérií po třech až čtyřech minutách, dobu pak postupně prodlužujte. Jak délka pobytu, tak teplota v sauně jsou vždy individuální, měřítkem je příjemný pocit.

5) Teplota v sauně většinou kolísá mezi 70–100 °C. Pro začátek se doporučují spíše nižší teploty kolem 80 °C , postupně si najdete „svou“ optimální teplotu.

6) Pokud nemáte programovatelné zařízení, pak vlhkost vzduchu v sauně regulujte poléváním kamenů. Vyšší vlhkost znamená silnější pocení. Při pobytu v příliš suchém vzduchu by mohlo dojít k poškození dýchacích cest. Při suchém saunování raději dýchejte ústy, chráníte tím sliznice nosních dutin.

7) Optimální pro matky s malými dětmi je saunování při teplotě vzduchu 70 °C a vlhkosti 50 %.

 Rubic je jedna z nejluxusnějších saun firmy Harvia. Vyrábí se v různých rozměrech a provedení dřevin, působí velice moderním dojmem díky nerezovým lemům a lištám (FINSKASAUNA.CZ).Jak to v sauně vypadá

Původní finské slovo sauna označuje malé stavení nebo místnost, které se po vytopení používá jako ohřívárna neboli potní místnost. Vnitřek sauny je velmi dobře tepelně izolován a obložen dřevem, také vnitřní vybavení (lavice a madla) jsou ze dřeva. Působí dobře na psychiku a nerozpaluje se, takže se nespálíte o jeho povrch.

Saunová kamna obvykle vyhřejí místnost na teplotu 70–120 ˚C. U nás je maximální teplota omezena normou na 110 ˚C (pokud naměříte vyšší teplotu, rozdíly mohou vzniknout způsobem měření). Ve finské sauně jsou na kamnech horké kameny, které se čas od času polévají vodou, aby vzniklá pára zvýšila vlhkost vzduchu. Procedura je pak účinnější, existuje však i tzv. suché saunování. Topí se obvykle dřevem, ale i elektrickými kamny. Zejména v bytech je topení na elektřinu nejenom praktičtější, často i jediné možné řešení. Milovníci romantiky si mohou vybudovat saunu i bez saunových kamen. Dobře izolovanou místnost lze vytápět kameny rozžhavenými na otevřeném ohništi venku.

Infrakabiny

 Designová infrasauna Tonga pro dva, ovládání vně i uvnitř, rádio/MP3, snadná instalace, doprava zdarma (Mountfield).Pokud nemáte podmínky pro umístění klasické sauny nebo nesnášíte vysoké teploty, můžete zvolit infračervenou prohřívací kabinu (někdy se jí říká infrasauna). V těchto kabinách se také zpotíte, fungují ale na jiném principu. Vnitřní teplota je cca 40 až 60 ˚C. Vytápění zajišťují zářiče, a to buď světelně keramické, keramické, nebo karbonové. Zahřívání zajišťují infračervené paprsky procházející vzduchem, teprve po jejich dopadu na povrch těla se mění v tepelnou energii a prohřívají kůži, klouby a svalstvo. Zahřátím kožních cév a následným přenosem tepla proudem krve do nitra organismu se zvyšuje i jeho teplota. V infrakabině můžete zůstat oblečeni, prohřívá se v ní pouze tělo. Ochlazování odpadá. Infrakabinu není nutné předehřívat, tím se dále snižují nároky na spotřebu energie, tepelnou izolaci a odvětrání. „Hodina infrasaunování přijde na cca pět korun,“ říká David Jirušek z firmy Mountfield. Kabina je stavebnicový systém, který si přivezete a sami během několika desítek minut sestavíte a zprovozníte. Potřebujete jen několik metrů čtverečních volné plochy a volnou elektrickou zásuvku v dosahu.

Přínos infrasauny

— posiluje imunitní systém, detoxikuje organismus
— podporuje krevní oběh a nezatěžuje srdce
— pomáhá od bolesti zad, zlepšuje stav při artritidě
— pomáhá proti ekzému, lupénce a celulitidě
— slouží k relaxaci a odstranění stresu

Infrasauny pro dvě osoby nabízejí dostatečný vnitřní prostor, a přesto se vejdou do každého bytu (Marimex).Prostor pro (infra)saunu

Současné moderní technologie umožňují její umístění prakticky kamkoliv. Saunové kabiny o půdorysu 1,3 × 1,0 metru se vejdou i do panelových bytů, nevýhodou je, že se v nich dá pouze sedět. Pro rovnoměrné prohřátí těla je vhodnější pozice vleže, kdy je cirkulace krevního oběhu optimální.

text: Stojan Černodrinski, foto: archiv